Blog

Stressbestendig of liever Stressbehendig?

Geplaatst op

Je moet wel stressbestendig zijn, stond er in de vacature. Omdat je veel moet organiseren voor onze klanten kom je in stressvolle situaties terecht, daar moet je wel tegen kunnen. Dat stond er nog bij als toevoeging.

Tasja, de dochter van een goede vriendin, heeft toch gesolliciteerd, ondanks dat ze uit haar TMA wist dat stressbestendigheid niet haar talent is. Ze “zit” juist aan de andere kant van de drijfveer Stressbestendigheid & Druk. Het is haar talent dat ze oog heeft voor wat mis kan gaan en op tijd begint. Je weet tenslotte nooit wat je nog tegen gaat komen.

Ze is aangenomen en dat is al weer een half jaar geleden. Ik ontmoete haar afgelopen zaterdag en vroeg haar hoe het op haar werk gaat. “Super” zei ze, “het gaat erg lekker en ik krijg bijzonder veel positieve feedback. Ze vinden mij een verademing op het werk. Ik heb mijn werk steeds ruim op tijd af en de klanten geven aan bijzonder tevreden te zijn over wat ik voor ze doe”.

Dat is fantastisch nieuws, vooral omdat ze bij haar sollicitatie met overtuiging had aangegeven bijzonder stressbestendig te zijn. (Een leugentje dus eigenlijk)

“Hoe zit het dan met die stress en druk die ze zo nadrukkelijk in de vacaturetekst hadden staan” vroeg ik haar. “Nou” zei ze, “die zie ik inderdaad bij alle andere collega’s, veel last minutewerk, nooit klaar, altijd druk. Maar gelukkig kunnen ze daar zelf goed tegen, hun klanten helaas wat minder goed”.

Maar wat gebeurt er nu in die organisatie en waarom is Tasja zo succesvol? Het gaat volgens mij niet over stressbestendigheid maar stressBEHENDIGHEID.

Tasja kan niet goed tegen stress en druk, daar houd ze niet van, dus gebruikt ze haar talent om op tijd te beginnen, goed te inventariseren en aan de slag te gaan met regelen. Daardoor heeft ze alles op tijd af en gaan er nooit boekingen mis. Ze kan zich ook zorgen maken over wat er mis kan gaan en gaat aan de slag om dat voor te zijn. Dat talent zet ze maximaal in en is daarmee erg succesvol. Eigenlijk is dat het wat de organisatie nodig heeft. Stressbehendigheid, het voorkomen van stress bij jezelf en bij jouw klanten.

Hoge stressbestendigheid is mooi in stressvolle situaties, mensen met dit talent hebben die druk ook vaak nodig om aan de slag te gaan, maar dat voelen ze pas als het wat aan de late kant is. Dat is wat in deze organisatie aan de hand is. Veel stressbestendige mensen die niet altijd oog hebben voor wat mis kan gaan en vaak te lang wachten met in actie komen. Dus een hectische omgeving die zichzelf in stand houd. Met veel verloop van slecht presterende medewerkers en ontevreden klanten.

Dus in de volgende vacature zal weer staan: Je moet wel stressbestendig zijn. Omdat je veel moet organiseren voor onze klanten kom je in stressvolle situaties terecht, daar moet je wel tegen kunnen.

Dit bedrijf zou ik zo graag willen helpen met de keuze welke talenten ze nu echt nodig hebben.

Zoals bijvoorbeeld Stressbehendigheid.

Ik heb Tasja mijn kaartje meegegeven.